dec 112009
 
Det er ikke så lang tid siden jeg skrev om modemagasinernes død, nu er det gratis online magasin fashionista by Costume komme på gaden (eller hvad man kan sige). Jeg læst på flere blogs nu at folk er begejstrede for magasinet og så sidder jeg tilbage og tænker “er jeg virkelig den eneste der ikke er fan og ikke forstår hypen”, for mig virker det mest som endnu et overlevelsesforsøg. Jeg kan dog læse på dSeneste, at jeg ikke er helt alene.

Jeg kan godt lide, at det prøver noget nyt, men jeg synes også bare, at det falder helt til jorden. Jeg synes indholdet er tamt. Det er de samme ligegyldige ting som magasinerne bruger til fyld, og de ting der står, har jeg enten læst i magasiner før (måske endda for flere år siden) eller på blogs. Jeg kan heller ikke se det fede i, at jeg skal sidde selv og sammesætte tingene – ihvertfald ikke når jeg sidder og læser et magasin. Det vil jeg langt hellere gøre, når jeg har hentet inspirationen i magasinerne og hygger med min blog.

Man kunne da så mene at bare fordi, det ikke er bedre end så meget andet, så kan man da godt læse det, det er trods alt gratis. Tja, men jeg bliver bare så irriteret af reklamerne og talende redaktør, at jeg bliver mere frustreret end inspireret. Jeg vil holde mig til blogs fremover. Nå ja, så ville jeg nok også have valgt et andet navn, fashionista er da et af det mest brugte ord inden for den genre…
 11. december 2009  Posted by at 12:11 Modeblade  Add comments

  16 Responses to “Ikke rigtig Fashionista-fan”

  1. Du er slet ikke alene, jeg har skrevet om magasinet på min blog:

    http://stylemeupplease.blogspot.com/

    Susie

  2. Det er meget rart at vide, at man ikke er helt mærkelig ;)

    – Vibeke

  3. Jeg har slet ikke fået kigget på det – men jeg synes det er dejligt, når der også kommer indlæg om det man ikke synes synderligt godt om.

    Der er lidt en tendens i “blogland” til holdningen “hvis man ikke har noget pænt at sige, skal man tie stille”.

    Ikke nødvendigvis – jeg vil da som læser også gerne vide, hvis noget er knap så godt.

    Så TAK, til jer begge.

    /Mette

  4. Jeg kommenterede også hos Susie. Jeg synes interaktiviteten er cool, men indholdet er ikke særligt interessant, jeg har set meget af det før. Jeg er tilgengæld MEGET glad for min Bloglovin og alle de blogs jeg har tilføjet der, det er mit daglige mode”magasin” :)

    Måske er det “startvanskeligheder” så kigger lige med i det næste nummer der kommer.

  5. Mette: ja, der må være mere af sådan noget. Det eneste er hele diskussionen, med at al omtale er god omtale, og hvis man synes det er noget crap så vil man ikke reklamere for det. Det kommer vist lidt an på, hvad man har med at gøre.

    Guapizimo: Jeg skal helt sikkert også se næste nummer, men der skal godt nok laves en del før det bliver noget for mig. Google reader er også mit “magasin”

    – Vibeke

  6. Vibeke: Ja, det har du helt ret i. Det kommer selvfølgelig også lidt an på hvordan man gør det – en negativ omtale af et produkt med billeder og linke etc. er jo stadig reklame. En ren tekst måske i mindre grad.

    Det er et spændende emne – jeg har netop fundet det gode speciale emne. Lidt sent når jeg skal aflevere lige om lidt :-)

  7. Mette: hvad er du læser? Ja, det er rigtig spændende.

    – Vibeke

  8. Jeg læser jura – og markedsførings-/forbrugerret er en af farvoritdisciplinerne.

    Er du også inden for faget, eller ?

  9. Hehe nej, jeg studerer indenfor naturvidenskab, men jeg synes bare det er vigtigt at være opmærksom på det.

  10. Det er godt du synes det er vigtigt :-)

  11. Hey Vibeke,

    TAK for (endnu) et godt indlæg. Jeg har ikke omtalt Fashionista på min blog, dels fordi jeg arbejder i branchen og meget nødig vil skyde mig selv i foden (ja, så enkelt er det!) – dels fordi jeg lige vil vente og se tiden an. Men jeg er faktisk enig med dig:

    1. Jeg læste ikke noget, jeg ikke har læst før, i Fashionista.
    2. Hvis jeg ville sammensætte et look, ville jeg bruge Polyvore – ikke Fashionista!
    3. Jeg gider ikke larmende reklamer, talende redaktører og små filmbidder – men jeg er så også hende den gamle bitre henne i hjørnet, der ikke gider se video på nettet, med mindre det er et tv-program som fx Gossip Girl el. lign. Video tager simpelthen for lang tid – tid, som jeg ikke har.

    Jeg kigger garanteret med på Fashionista fremover også. Men roserne (eller risen) må vente – min Google Reader er og bliver min hemmelige, hyggelige last…

  12. Jeg syntes ikke det er decideret dårligt! Hvis man ikke gider betale for blade i fysisk form, og ikke læser blogs, er det et udemærket alternativ!

    Men, jeg syntes ikke det kan konkurer med hverken blog eller blade. Og de udenlandske online blade jeg læser, har altså mere at byde på!

  13. Er fuldstændig enig. Online-magasiner skiller sig ikke ud på nogen måde fra det, man i forvejen kan opdrive rundt om i blogland og hos printmagasiner..
    Tak for et kritisk indlæg, det er det første af sin slags (om fashionista), jeg har set!

    /Julie

  14. Mette: Tak. Mht video så tror jeg faktisk godt, der kunne blive ret crowded i det hjørne, du sidder i.

    Ida: jeg synes også at de udenlandske er mere interessante, selvom jeg heller ikke gør mig så meget i dem.

    Julie: Selv tak, der er dog et par andre steder, som du kan læse i kommentarerne.

    – Vibeke

  15. Jeg var heller ikke synderligt begejstret for magasinet.

    Ideen er god, men den holder ikke i praksis. For som du selv er inde på, så har man for længst læst om “de nye trends” via diverse blogs mm.

    Og så syntes jeg det var irreterende at se på, at redaktøren stod og fjumrede under den lange “introduktion”. Tilsidst hørte jeg slet ikke efter, men sad bare og koncentrerede mig om hendes kropssprog.

  16. Åh jeg elsker det nye blad <3
    Kan kun se positive ting ved det.
    Forstår slet ikke noget af det der har irriteret folk.

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>